Johans vecka speglad av Morgan Carlsson

30/12/2015 by Morgan Carlsson

0 comments

Johan önskar Gott Nytt År genom att summera 2015 och dela ut några minnesvärda och kärleksfulla nyårsutmärkelser.

Årets tävling

”Måste ju ändå bli VM-premiären i Portugal när jag vann. Helt ärligt kommer jag inte ihåg så mycket. Det var mer ’okej, vi har kapacitet att vinna tävlingar’, men ju längre säsongen gick så insåg jag att det inte var så lätt att vinna trots allt. Prestationen blev större i efterhand.”

Årets start

”I Belgien när jag var tvungen att ta starten och rundade alla från ytterspåret. Det ska inte gå att göra på den banan, men det blev helt perfekt – den bästa starten i år.”

Årets bana

”Barcelona gillar jag. Det är bra flyt och asfaltpartier där det går riktigt fort.”

Årets publik

”Det måste ju vara Höljes. Den stämningen går inte att jämföra med något annat.”

Årets Snövit

”Timmy Hansen för förmågan att så många gånger köra på och över gränsen utan att bli bestraffad.”

Årets Glader

”Andreas Bakkerud är ju extremt glad. Sällan man ser honom ledsen.”

Årets Butter 1

”Jocke Mangs. Han har mottot: ’Winning isn’t everything, it’s the only thing’, men det blev ju inte så många segrar i år.”

Årets Butter 2

”Robin Larsson, alla gånger när han och Timmy har kört ihop. Men i Argentina fick han sluta som Glader.”

Årets Kloker

”Erik Veiby. Han har en fin förmåga att ta ett steg tillbaka och se klokt på saker och ting.”

Årets Toker

”Liam Doran – utan tvekan.”

Årets Prosit

”Det är ’Lill-Erik’ i vårt team. Han sover närmast AC:n i bussen och när vi tycker det är för varmt så ligger han med dubbla täcken för att han är så rädd för att bli förkyld. Han är en sån som tar av sig långkalsongerna framåt midsommar.”

Årets Blyger

”Bruden som sov i bussen bak hos Olle i Höljes. På morgonen satt allihop och åt frukost i tältet och väntade på att hon skulle komma ut. Det finns bara en utgång ur bussen, men helt plötsligt var hennes skor borta och hon ute ur bussen, utan att någon hade sett henne.”

Årets Trötter

”Reinis Nitiss brukar se rätt morgontrött ut i depån.”

Årets värsta

”Damm-molnet i Argentina. Det var inte ens roligt. Man åker helt i blindo med gasen i botten.”

Årets semifinal

”I Barcelona när jag tyckte att jag körde med marginal och ändå var 5,5 sekunder snabbare än Timmy som vann den andra semin.”

Årets heatomgång

”Fjärde omgången i Frankrike. Vi hade inte alls varit med på tiderna, ändrade och bytte och var inte nöjda. I sista omgången tog jag i så att knogarna vitnade och var snabbast. Det brukar aldrig funka när jag överkör på det sättet.”

Årets märkligaste

”På Lydden Hill när jag var 1,5 sekunder efter på träning och mekanikerna undrade vad det var för fel på bilen. Jag bara konstaterade att jag körde för dåligt. Mitt under första kvalheatet bestämde jag mig för att kopiera Tanner Fousts sätt att köra och satte då en andratid.”

Årets missuppfattning

”På kvällen samma dag när jag satt och försökte analysera varför det inte gick snabbt nog och Zandra ringde och sa att vattnet hade gått. ’Okej, vi hörs senare då’ sa jag utan att fatta vad det innebar.”

Årets aha-upplevelse

”När jag berättade för pappa och de andra i teamet att vattnet hade gått och de sa ’men då är det ju dags snart’. Först då fattade jag…”

Årets warm-up

”Morgonen därpå när jag precis hann få veta från svärmor Christina att jag hade blivit pappa, lämnade ifrån mig telefonen, drog på mig handskarna på väg ut till banan, sist av alla, och var snabbast på warm-upen.”

Årets överraskning 1

”Robin Hansson i Carrera Cup. Han kom från ingenstans kändes det som.”

Årets överraskning 2

”Måste ha varit för Mattias Ekström i Höljes när han fick en Peugeot i vänsterdörren i sista kurvan. Det hade han nog ingen aning om att det skulle hända.”

Årets misstag 1

”När jag bromsade på mig i Barcelona, gled ut och släppte förbi Ekström, en grej som han och jag hade stått och pratat om precis före. Och när han sedan gjorde exakt samma miss i semifinalen och därmed missade finalen.”

Årets misstag 2

”När jag körde av i kvalet på Anderstorp.”

Årets omkörningar

”På Anderstorp när jag startade sist i båda heaten, men ändå vann. Det var ett riktigt styrkebevis, men jag räddades av regnet.”

Årets segersvit

”I Carrera Cup – kommentarer överflödiga.”

Årets trettonde

”PG Andersson. Vet inte hur många gånger han var trettonde i kvalet, precis utanför semifinalen. Fast en av dessa gånger fick han ju komma med i alla fall.

Årets besvikelse

”När vi inte fick åka semin i Hell efter att ha kommit för sent till start på grund av ett tomt batteri. Det var helt värdelöst.”

Årets defensiv

”Min körning på Solvalla. Där var jag otroligt påpassad av flera olika herrar.”

Årets teamkompisar

”Tord som fick avstå delar till mig så att jag kunde starta i Kanada och Ole Christian som avstod sin semifinalplats i Argentina så att jag kunde säkra bronset.”

Årets taxi-resa

”I Argentina där alla taxichaufförer hela tiden försökte lura oss genom att köra världens omvägar. När vi skulle till en restaurang var pappa en typisk lättlurad svensk och fick åka runt hela stan istället för bara någon kilometer. Bart, däremot, är ju polack och gick inte med på att bli lurad, så när pappas taxi väl kom fram hade vi väldigt roligt.”

Årets värsta resa

”Till Turkiet. Vi hade flygtid 01:30 från Gardermoen och för att få sova lite så tog jag en av pappas ’restless legs’-tabletter. Han sa att man kunde bli lite illamående av dem och efter en halvtimmes sömn vaknade jag och kände att det var dags att spy. Jag banade mig väg till toaletten, drog ut den som precis var på väg därifrån och hann precis in.”

Årets hyrbil

”En Cheva Classic i Argentina. Vi var inte så imponerade. Elhiss verkade vara lika exklusivt där som panorama-tak är här i Europa.”

Årets bästa middag

”När vi åkte från Portugal till Hockenheim och pappa bestämde sig för att vi prompt skulle ta oss genom hela Frankrike för att vi skulle få äta på ett typiskt ’hål-i-väggen’-ställe i Tyskland. När vi på kvällen helt utsvultna landade på ett sånt ställe fick vi in två bauta-schnitzlar med pommes på varje tallrik och allt tog slut under total tystnad. Därefter blev det världens godaste efterrätt dessutom.”

Därmed tar Johans vecka paus ett tag och återkommer när det börjar hända saker igen. På återläsande!

0 comments

This thread has been closed from taking new comments.